Saturday, April 3, 2010

teguran buat ana


teguran buat ana yang lemah.

Tarbiyah bukan segalanya namun segalanya takkan menjadi tanpa tarbiyah.

Allah sentiasa memberikan kita ingatan walau dalam apa bentuk jua. Lewat di jalan dakwah yang indah ini, semakin hari ALLAH mendidik hati ini dari satu fasa ke fasa seterusnya.Hidayah dan tarbiyah dari ALLAH sentiasa ada cuma bagaimana kita memahaminya.

Semasa dalam perjalanan untuk berhalaqah, ana terjumpa dengan sepasang suami isteri yang berketurunan Arab. Pada ketika itu, ana bersama shbat ana. Mereka bertanyakan tentang tempat untuk mereka pergi. Kami menggunakan bahasa english sebagai bahasa pengantara.

Semasa berbicara, ada words yang kami tak faham apa yang disebutkn. Berulang kami tanyakan untuk lebih memahami. Bukan kerana tak faham BI, tambah lagi sahabat ana adalah guru BI. Kami cuma ingin membantu sehingga letih makcik tu untuk tanya kami.

" why don't you speak in arabic? You are muslim. Easy for us to comunicate". she said.
Tersentak jantungku bagai tercabut. Teguran dari ALLAH.

I'm not proud be a teacher at the international school just because i'm teaching islamic education in English. Ya ALLAH i'm sorry. I should be master in arabic language because that is the choosen one language for Islam. ALLAH choose the language also my prophet Muhammad s.a.w.

Not much i know arabic language just the basic. When i'm studied at UTM, last semester i took arabic language because I need in dakwah. Very usefull. Ana lah pelajar yang paling tak pandai dalam kelas tu. Senang cerita budak tadika lagi pandai.

Normally, student will take the language subject to upgrade their pointer but I took this class because totally I don't know. Just like a small kid. Ustazah nor hafizah musa is my teacher. She very understood what I going through. My main subject on that time is hard. Mechatonic is not easy for me.
But I believe Arabic language is a special language and it’s can’t be a difficult language to learn because ALLAH will not let HIS servant going to hard way be a mukmin super..
In every single day, ALLAH give and ALLAH show us the right way to face this life. I’m very grateful be a Muslim. Know about Islam make our life easy and meaningful. InsyaALLAH.

Now I’m teaching Arabic Language but in English. Oh ALLAH.Help me. I’m weak. I discuss with my principal to stop being a teacher. I’m not good enough to hold this position. But they just ignore me. We will not do that rabiah. You must confident with yourself.

Hahahaha..tak larat dah nak terangkan pada mualimah apa yang ana rasa. Berbuih mulut ni menasihati mereka. Tapi mereka menasihati ana. Mereka tak jemu ajar ana. Mendidik ana menjadi guru.

Ya ALLAH, terima kasih ya ALLAH. Dulu ana berhenti kerja kerana dapat sambung belajar dapat tajaan pula sepenuhnya untuk jadi guru. Ana tak dapat pergi kerana ada perkara yang lebih perlu.
Ketepi kan hasrat untuk memberi pada orang yang tersayang. Rupa-rupanya Kasih sayang ALLAH lebih tinggi untuk difahami. Allah, sentiasa bersama, paling memahami ku, ALLAH yang paling mencintai tempat luahan segala kesedihan..segala-galanya ALLAH.

Ana tak layak menjadi hamba Mu ya ALLAH...Bahkan berada di barisan pendakwah yang lain pun ana tak layak. Ku terima segalnya. Hati dan telinga sudah lali dengan kutukan. Biarlah segalnya asal ALLAH bersma. Cuma ingin ku luahkan. Meskipun ana tak layak tapi ana tidak mampu meninggalkan indahnya jalan dakwah. Mati sebelum mati. Kemiskinan azam dan tekad, kesungguhan yang sedikit itu merugikan adalah lebih baik memilih membunuh diri.

Hahaha...Bring me to YOUR LOVE ALLAH.

2 comments:

ummufarhan said...

salam,
smg tabah menempuh ranjau kehidupan...mungkin ukhti boleh sibukkan diri dengan program2 untuk meningkatkan keyakinan diri..dakwah itu indah :)

rabiatul adawiyah said...

salam ummufarhan.

InsyaALLAH..