Wednesday, September 30, 2009

Adakah kamu menyangka bahawa kamu akan masuk syurga pada hal kamu belum didatangi ujian seperti yang dialami oleh orang dahulu. Mereka ditimpa kepapaan, penyakit dan ketakutan sehingga berkatalah rasul dan orang-orang yang beriman bersamanya: "Bilakah akan datang pertolongan ALLAH?". Ketahuilah sesungguhnya pertolongan Allah sangat dekat. Surah Al-Baqarah:214

Thursday, September 24, 2009

Jutaan terima kasih buat sahabat



Assalamua'laikumWarahmatullah.




Entah kenapa hatiku sebak tiba-tiba di pagi syawal.

Ana buat semua ni kerana ALLAH dan kerana dikau sahabat ku..kata-kata lewat di YM dari sahabatku..Ya ALLAH dia sahabat ku yang sama-sama mahu membantu tanpa memikirkan apa natijahnya. Sukar untuk ku gambarkan betapa sebaknya hati.

Begitu juga coretan ini ana tujukan pada sahabat yang membantu ana dalam segala mcam hal. Moga ALLAH membantu dalam urusannya. Rasa terlalu banyak menyusahkan.

Ana tidak pandai berkata-kata untuk menyatakan jutaan terima kasih. Ana bersyukur di atas pertemuan ini. Tiada kata yang dapat mengambarkan ikhlasnya hati seorang sahabat. Hanya ALLAH dapat membalas.

mujur ada teman membantu
sokongan mu buat inspirasi
berpeganglah pada janji kita
agar terus istiqamah di jalan perjuangan



sahabat dalam kamu
ku tercari-cari cahaya
akhirnya, ku temui
sinar ceria di raut wajahmu

andainya alam ini mampu berkata-kata
pastilah pujian buat dirimu
di waktu itu, aku lah bertuah
punya sahabat sepertimu

ku bersyukur
kerna mengenali dirimu
ku harap, kita kan terus bersama
menempuh segala suka duka
moga kejayaan milik Islam






Nota:
Tulisan yang ana serongkan adalah senikata salah sebuah kumpulan nasyid di tanah air kita..

Wednesday, September 23, 2009

Aktivis

'kring..kring..kring.', telefon berbunyi. Assalamua'laikum ukhti imah, jawab khadijah.

"ukhti, ana blur ukhti. Iskh..iskh..rasa macam tak mampu ukhti nak teruskan",kata Imah

"ehm, ukhti releks..releks..nanti ana datang bilik anti. Ana di luar kampus ni. Afwan ukhti. Nanti kita jumpa kita makan banyak-banyak",..ujar Khadijah. Cuba nak menenangkan sahabatnya, disebabkan takda idea, entah apa-apa ntah yang di ajaknya.

Di dibilik Ukhti Imah.

"Assalamua'laikum ukhti, boleh ana menyibuk".? kata khadijah

Masuklah ukhti..iskh..iskh..menangis Imah sambil memeluk tubuh sahabatnya.

"Awat ni ukhti? Kita makan dulu sambil tgk video nak? Lepas solat zohor kita buat pengisian. Sekarang ni pengisian perut dulu. Ana tak sempat nak makan tadi. Ana tahu anti lapar juga kan",..ajak khadijah tak sudah-sudah dengan agenda wajibnya dengan makanan.

Selesai solat zohor dan bertilawah. Mereka memulakan bicara. Isu yang kecil namun kelak boleh menjdi masalah negara jika tidak di bendung.

Imah : Ukhti, kenapa org-org yang kita lihat tak menjaga aurat, senang cerita tak taat perintah ALLAH dikurniakan akal yang bijak serta bidang yang hebat-hebat.

Khadijah : Bukti statement anti apa?

Imah : Semalam ana menegur seorang muslimah tentang pakaiannya. Itupun dah santak kelembutan ana. Dah tu dia tanya, ana kos apa. Ana sebutlah bidang ana. Dia kata kalau setakat bidang mcm tu tak usah sibuk hal aku. Siap pesan lagi, jangan nak tunjuk baik. Ada ke patut.

khadijah : iskh tak patut betul. Urat ana dah tegang nih.

Imah : Dikelas ana pun ada seorang sahabat. Nak kata tutup aurat jauh sekali. Malu ana sebagai perempuan. Tapi dia dekan. Belajar pun sikit je. Biasiswa pula tu. Ana kesal ukhti dgn diri ana terlalu banyak persoalan di minda ana.

khadijah : Usah resah agar hati tidak gelisah. Musibah pada hati biasa berlaku. Untuk menguji keimanan, kesabaran dan ketabahan. Namun apa yang penting bagaimana kita memimpin hati ini agar musibah tidak menjadi bencana. Usah menghukum ketentuan ALLAH. Ana bidang kejuruteraan juga, mekatronik lagi power dari dia..hehehe (sifat ujub, jgn contohi)..tapi bukan hal ini menjadi persoalan. Mahukah kamu menjadi seperti muslimah tadi? Adakah hati kamu akan tenang? Perlukah kamu bertukar sepertinya hanya kerana takdir lebih baik menyebelahi nya? Tapi kita tahu ke itu takdir lebih baik untuk kita? Rujuk al Baqarah :216.

Mereka membacanya. Imah diam menangis sambil menundukkan kepalanya

Khadijah : Persoalan adalah pada hati. Memilih apa yang terbaik. Minta lah fatwa hatimu (hadith arbai'n :27). Namun ukhti, alangkah indahnya sifat sabar. Biarlah kesabaran itu datang kerana kemahuan kita bukan paksaan. Sabar dapat memacu kekuatan dan mengumpul tenaga untuk lebih bersemangat. Bila sabar itu hadir kerana kemahuan maka impaknya yang lebih baik besar. Tapi jika hadir kerana keterpaksaan, itu akan merugikan. Hanya kesakitan akan berpaut. Tak semestinya kesenangan itu bermakna seseorang tidak diuji. Boleh jadi ia lebih bahaya.
Dalam pada itu manusia tidak menghiraukan balasan akhirat, oleh yang demikian, maka kebanyakkan manusia apabila diuji Tuhannya dengan dimuliakan dan dimewahkan hidupnya, (dia tidak mahu bersyukur tetapi terus takbur) serta berkata dengan sombongnya: Tuhanku telah memuliakan daku. Surah Al-Fajr:15

Imah : Kenapalah ana persoalkan takdir ALLAH. Sedangkan kita telah terlalu banyak menerima nikmat. Emms. ALLAH Maha Memberi, manakala kita manusia menerima. Maka nikmat tuhan kamu yang manakah yang kamu dustakan...teringat ana firman ALLAH tentang ini...

wahai umat manusia , sesungguhnya janji ALLAH (membalas amalan kamu) adalah benar, maka janganlah kamu diperdaya oleh kemewahan hidup di dunia dan janganlah syaitan yang menjadi sebesar-besar penipu itu berpeluang menyebabkan kamu terpedaya dengan (kemurahan ) ALLAH( lalu kamu lalai dan menderhaka)..surah Fathir :5

Khadijah : Mungkin kita kena perbaiki cara dakwah. Juga cemerlang dalam pelajaran agar tidak menjadi fitnah ke atas jalan dakwah. Asal saja kita tidak menjadi punca permasaalahan sudah. Bukannya anti kena tendang dari universiti sebab gagal. Hanya soal kos. Tapi jika seorang aktivis diuji begini, janganlah persoalkan. Rezki depa pasti ada. Orang-orang yang sengaja nak memekak kan telinga dari hal-hal kebenaran akan mencari seribu satu alasan.

Imah : Apa yang penting ana tak kecewakan ALLAH dan ibubapa ana. Pasai apa pula ana nak down dan buang masa dengan kenyataan-kenyataan begini. Hehehe..

Begitulah kisah ringkas aweks di kampus. Hakikatnya menasihati diri sendiri lebih sukar dari memberi nasihat..bisik Khadijah dihatinya. Janji ALLAH sudah tentu benar, tapi janji kita pd ALLAH ..bagaimana?..diri ini bukanlah baik tapi buatlah yang terbaik


nasihat buat diriku..hamba yang lemah. Coretan kenangan di kampus 2007

Tuesday, September 22, 2009

Eid Mubarak


Salam Eid Mubarak

“Taqobbalallohu Minna wa Minkum.” (Semoga Allah menerima {amalan}dari kita dan dari anda)

Thursday, September 17, 2009

umi yang insaf


Ana memohon maaf sekiranya ada salah dan silap. Terkasar bahasa, termakan apa-apa tak sengaja segala perkara yang melibatkan hal-hal dunia dan akhirat. Kepada sesiapa yang tidak dapat memaafkan saya, saya tetap ingin memohon maaf. Pokoknya ana mohon kemaafan. Kesilapan ana sangat banyak..

Salam Eid Mubarak..Hati-hati pulang ke kampung. Jika ada orang yang tak dikenali bagi gula-gula jangan ambil, terus jerit tolong..tolong..

Tapi jika ada orang bagi duit raya pun jerit juga..Tolonglah bagi..tolonglah bagi lebih-lebih sikit...
hehehe

Pesanan dari umi, Rabiatul Adawiyah yang tak berapa clear bahasanya..Terima Kasih anakku solihin atas nasihat.

salam aidilfitri

AssalamuailaikumWarahmatullah

Saya mahu mengucapkan selamat hari raya Aidilfitri buat semua yang mengenali saya. Maaf Zahir dan Batin bagi pihak umi saya selaku penulis blog ni yang kadang-kadang wayarnya putus. Kegilaan yang melanda sistem cpu umi sehingga sistem emosinya jatuh merudum. Inilah yang di namakan sindrom down. Keupayaan penerimaan sesuatu input iaitu apa jua dugaan yang datang umi sepatutnya tak perlu simpan walaupun dalam ROM.(it's can save data permanently)

CPU yang beroperasi sebagai otak adalah bahagian melaksanakan proses inspection perlulah dalam keadaan cool supaya emosi yang menjadi motherboard dapat melaksanakan pengarahan sehingga output pada paparan semuanya berunsurkan positif.

Mungkin ini disebabkan bidang mekatronik yang diambil di aplikasi dalam ICT. Kecelaruan dan keupayaan komunikasi kurang. ICT melibatkan network system yang memerlukan keupayaan komunikasi cinta pada rangkaian luar. Jika bidang mekatronik, hanya bercakap dengan mesin dan hanya menjaga hati serta perasaan mesin. Berbeza impak output yang dihasilkan..Hakikatnya umi ana tidak pandai berkata-kata..umi makhluk perasaan juga perasan

Hakikat hati berpunca dari bagaimana akal menerima sesuatu input agar output yang terhasil menghasilkan aura yang positif sentiasa.

Maaf zahir dan batin..I LOVE YOU ALL..kasih ALLAH sentiasa ada

Wednesday, September 16, 2009

di situ ada ketenangan


selamat menempuh hari-hari terakhir dalam bulan yang mulia, bulan ramdhan
kepala ku sakit ..kenapalah tetiba ni

Malam yang sangat tenang

Semalam entah kenapa mahu ku ceritakan
malam yang sangat tenang. Namun rasa gementar turut terasa hingga di pagi ni ingin ku ceritakan meremang tubuh ku.

Semalam dari masjid putra ana berpindah ke masjid tuanku mizan memandangkan terlalu ramai orang di masjid putra. Bagus ramai, ana suka namun terpaksa berpindah untuk memudahkan urusan. Alhamdulillah, hari-hari terakhir ramadhan yang sangat tenang. Gementar pun ada. Walaupun ayah tak dapat ikut, terpaksalah jua ana membawa kereta. Adik ana cukup takut ana memandu, entah kenapa. Ana rasa ana seorang pemandu yang berjiwa sentimental di jalan raya. Bukan seorang yang rockers..Tapi pandangan orang lain berbeza. Muhasabah di jalan raya.

ku mohon ampun dari segala kesalahan ku
segala kesalahan ku

Sunday, September 13, 2009

wahai diri ku,
bisakah dirimu menjadi anak yang solehah?
berat tawaran itu,
seberat gelarannya..

untuk melamar redha ALLAH
ketahuilah wahai diriku
redha umi dan ayah jua adalah redhaNYA.

Moga setiap langkah, perkataan dan prbuatan ku sentiasa dalam jagaanNYA.

Thursday, September 10, 2009


wahai diri ku,

kejarlah sebelum ajalmu tiba..

mencari malam lailatul Qadar
yang teringin ku temui
mendpatkannya hanya atas izinNYA

nasihat buat diri ku
carilah malam lailatul Qadar
moga dapat mencarinya
tu lah ana ni cari selimut pula

Wednesday, September 9, 2009

Ilmu, amal dan iman generator mukmin super.
Muhasabah diri...

Ya ALLAH

Agar diri lebih bersyukur
diriku yang terlalu banyak menerima nikmat
Ya ALLAH,
kurniakanlah aku lidah yang lembut basah sentiasa mengingatimu
hati yang khusyuk,hati yang penuh rasa syukur pada segala yang telah ALLAH berikan

Ya ALLAH,
tanpa keizinan MU,
apapun tak dapat aku laksanakan meskipun dalam beribadah,
ringankanlah tubuh badan ku,
khsyukkanlah hati ku,
tundukkan aku sehingga tertutup pintu-pintu takbur

Ya ALLAH
Mudahkan aku melaksanakan segala perintah mu,
izinkan aku mentaatiMU
jangan pernah tinggalkanku
kerana selama mana aku dalam kebaikan
tidak ALLAH dorongkan ke kejahatan
itu membuatkan aku tenang
kerana itu membuatkan ku tahu
bahawa Allah sedang mencintaiku
kerana aku mati tanpa cinta dariMU YA ALLAH.



umi yang tabah memberikan inspirasi pada anak-anaknya untuk lebih bersabar dan tabah..insyaALLAH

Monday, September 7, 2009


Wednesday, September 2, 2009

Berjalan sambil bermusafir dan mentafsir

Alhamdulillah, Maha Besar dan Maha Kasih ALLAH.
Ramadhan dah masuk fasa kedua. Sedihnya. Tenang je setiap malam. Alhamdulillah baby ku pun ikut sama ke masjid pada jumaat 28/8. Selepas sembuh, solihin ke masjid untuk memeriahkan malam ramdhan bersama-sama umat Islam yang lain. Hari pertama, solihin ke Masjid besi. bersama keluarga. Baik je anakku. Ramai peminat solihin, berjalan tanpa henti dan sangat ramah dengan orang lain. Inilah ciri seorang da'i yang kena ada sentiasa beramah mesra sambil mulutnya membebel.
Ku berpesan setiap kali kami ingin memulakan solat, Solihin tidur ye nak, kami nak solat. Sehingga selesai solat terawih baru baby bangun. Maha Suci ALLAH yang mengizinkan dan mengerakkan makhlukNYA.

Masjid Besi
Walaubagaimanapun, mungkin masjid besi kurang sesuai untuk kami, lagipun anakku solihin ikut dan tempat tak muat. Apapun yang penting ibadah telah terlaksana. Alhamdulillah.

Pada hari sabtu 29/8/09 kami ke masjid wilayah pula. Best masjid ni. Solihin adalah kanak-kanak paling aktif, berjalan tanpa henti. Pantang dipuji, hari tu solihin tak berhenti berjalan keliling masjid hingga umi dan ayah slesai solat. Ana tak solat berjemaah, mengikut anak yang sorang ni. Berjalan sambil mentafsir kejadian alam hanya bagi orang-orang yang berakal. Sabar je lah.
Masjid wilayah
Namun akhirnya , ana dah jumpa masjid yang paling sesuai. Rupa-rupanya yang paling sesuai adalah yang paling dekat dengan kita. Masjid Putra. Selesa dan ruangan atas sedikit orang solat. Solihin paling sesuai di sini. ana pun sama, rasa selesa. Yang dekat itu jua jawapannya. Terima Kasih Ya Allah. Dua hari di masjid Putra, solihin tidur. Alhamdulillah dengan izin ALLAH dapat menyempurnakan ibadah seperti ana bujang-bujang dahulu..di kampus. Cuma pahala mungkin berbeza, Seorang ibu..Hanya Allah yang tahu. Kita buat sahaja yang terbaik.


Masjid Putra

Masjid Pilihan di bulan Ramadhan tahun ni. InsyaALLAH. Moga Raih yang terbaik.



Biar pun dalam kehidupan kita ada berbagai dugaan tapi ingatlah akan saudara kita di Palestin. Walaupun dalam hidup ini kita tempuh berbagai dugaan tapi saudara kita disana sedang berjuang dan kita semua dalam misi berakhirnya agenda zionis. Usah difikirkan masalah sendiri sahaja kerana orang berjuang dia takkan rebah kecuali masa tidur...

Tuesday, September 1, 2009


Believe in miracles but don't depend on them.Better to understand a little than to misunderstand a lot.Don't limit your challenges, challenge your limits!

Believe in yourself, have faith in your abilities, without a humble but reasonable confidence in your power you cannot besuccessful or happy.

Moga mendidik diri mnjadi lebih baik.