Wednesday, September 2, 2009

Berjalan sambil bermusafir dan mentafsir

Alhamdulillah, Maha Besar dan Maha Kasih ALLAH.
Ramadhan dah masuk fasa kedua. Sedihnya. Tenang je setiap malam. Alhamdulillah baby ku pun ikut sama ke masjid pada jumaat 28/8. Selepas sembuh, solihin ke masjid untuk memeriahkan malam ramdhan bersama-sama umat Islam yang lain. Hari pertama, solihin ke Masjid besi. bersama keluarga. Baik je anakku. Ramai peminat solihin, berjalan tanpa henti dan sangat ramah dengan orang lain. Inilah ciri seorang da'i yang kena ada sentiasa beramah mesra sambil mulutnya membebel.
Ku berpesan setiap kali kami ingin memulakan solat, Solihin tidur ye nak, kami nak solat. Sehingga selesai solat terawih baru baby bangun. Maha Suci ALLAH yang mengizinkan dan mengerakkan makhlukNYA.

Masjid Besi
Walaubagaimanapun, mungkin masjid besi kurang sesuai untuk kami, lagipun anakku solihin ikut dan tempat tak muat. Apapun yang penting ibadah telah terlaksana. Alhamdulillah.

Pada hari sabtu 29/8/09 kami ke masjid wilayah pula. Best masjid ni. Solihin adalah kanak-kanak paling aktif, berjalan tanpa henti. Pantang dipuji, hari tu solihin tak berhenti berjalan keliling masjid hingga umi dan ayah slesai solat. Ana tak solat berjemaah, mengikut anak yang sorang ni. Berjalan sambil mentafsir kejadian alam hanya bagi orang-orang yang berakal. Sabar je lah.
Masjid wilayah
Namun akhirnya , ana dah jumpa masjid yang paling sesuai. Rupa-rupanya yang paling sesuai adalah yang paling dekat dengan kita. Masjid Putra. Selesa dan ruangan atas sedikit orang solat. Solihin paling sesuai di sini. ana pun sama, rasa selesa. Yang dekat itu jua jawapannya. Terima Kasih Ya Allah. Dua hari di masjid Putra, solihin tidur. Alhamdulillah dengan izin ALLAH dapat menyempurnakan ibadah seperti ana bujang-bujang dahulu..di kampus. Cuma pahala mungkin berbeza, Seorang ibu..Hanya Allah yang tahu. Kita buat sahaja yang terbaik.


Masjid Putra

Masjid Pilihan di bulan Ramadhan tahun ni. InsyaALLAH. Moga Raih yang terbaik.

0 comments: